Smartfony wygrały z aparatami. Kompakty praktycznie przestały istnieć

Smartfony wygrały z aparatami. Kompakty praktycznie przestały istnieć09.08.2022 11:49

Jeszcze kilka lat temu każdy szanujący się producent aparatów fotograficznych miał w swojej ofercie aparaty kompaktowe. Jeśli w 2022 roku szukalibyśmy nowego, sensownego kompaktu, może być to naprawdę trudne. Wygląda na to, że większość firm się poddała i oddała ten segment rynku w pełni producentom smartfonów.

Kiedyś ludzie naśmiewali się ze smartfonów mówiąc, że robią zdjęcia jakości ziemniaka lub kalkulatora. Dzisiaj nie można tak już powiedzieć o żadnym ze współczesnych smartfonów – nawet tych podstawowych. Nie chodzi jedynie o to, że aparaty w nich mają niezłą rozdzielczość pod kątem megapikseli, ale obiektywy są całkiem niezłe, a dodanie do wszystkiego algorytmów sztucznej inteligencji stworzyło fotografii obliczeniową, która coraz lepiej udaje prawa fizyki w kwestii rozmycia tła czy światła.

Aparaty kompaktowe to coś, co kiedyś miał w swoim zbiorze praktycznie każdy – nie tyko fotograf, ale normalny człowiek. Przecież czymś trzeba było udokumentować wakacje, urodziny czy inną okoliczność. Z czasem te konstrukcje zostały zastąpione właśnie smartfonami – mniejszymi, lepszymi i w ogólnym rozrachunku tańszymi. Przecież kupując smartfona, nie kupujemy wyłącznie aparatu.

Jak donosi portal Nikkei od 2008 roku do końca 2021 rynek aparatów kompaktowych spadł pod kątem sprzedaży aż o 97 proc. Raport zwraca uwagę na ciekawą tendencję producentów sprzętu fotograficznego. Takie firmy jak Canon, Nikon, Panasonic, Fujifilm czy Sony drastycznie obcięły produkowane aparaty kompaktowe lub po cichu zaczęły je wycofywać.

Ostatnim modelem, który zobaczyliśmy wśród tych producentów był aparat Sony ZV-1 z maja 2020 roku; zaś ostatni CyberShot powstał w 2019 roku. Canon otwarcie mówi, że nie zamierza wypuścić kolejnego kompaktu. Nikon porzucił serię Coolpix już dawno. Panasonic ograniczył produkcję, ale może pokaże nowy aparat w przyszłym roku, bo na tym bazuje część współpracy z Leiką. OM Digital Solutions od przejęcia Olympusa nie pokazało nic nowego, a o Fujifilm FinePix nie słyszeliśmy od lat.

Najciekawszym przypadkiem tutaj jest firma Ricoh, czyli właściciel marki Pentax. W zeszłym roku zobaczyliśmy dwa aparaty kompaktów: Ricoh WG-80 oraz Ricoh GR IIIx. W tym roku pojawiła się specjalna edycja GR IIIx w innym kolorze. Przy czym te aparaty mają do siebie to, że nie są przeznaczone typowo dla amatorów. WG-80 to mały aparat dla miłośników podróży, z naciskiem na wspinaczkę czy nurkowanie, a Ricoh GR IIIx to inna wersja kompaktu dla entuzjastów fotografii ulicznej – ma ekwiwalent ogniskowej 40 mm zamiast 28 mm jak wersja GR III.

Konkluzja jest jedna – aparaty kompaktowe to relikt przeszłości. Zostały jawnie wyparte przez smartfony, bo przecież "najlepszy aparat to ten, który masz w kieszeni".

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.