Fotografia portretowa - jak zabrać studio w plener?
Wszystko zależy od tego, kogo chcesz fotografować, jaki masz zamysł sesji i jaki efekt chcesz osiągnąć. Załóżmy, że będziesz portretować parę nowożeńców, miejsce zdjęć będzie wymagać mobilności, będziesz borykać się ze zmiennym światłem, a para młoda zażyczy sobie również zdjęć we wnętrzach itp. Mając powyższe na uwadze, przeanalizujmy zatem, na co w fotografii portretowej warto kłaść nacisk i dlaczego.
09.12.2010 | aktual.: 01.08.2022 15:00
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
?Studio? brzmi może zbyt poważnie - chodzi o taki sprzęt, który umożliwi uzyskanie efektów zbliżonych do studyjnych lub da komfort fotografowania w różnych warunkach oświetleniowych i osiągania tego, co sobie wymyślisz w fotografii portretowej.
Lampy
Warto mieć lampę, która w zestawie ma blendę oraz z akumulator. Umożliwia to pełną mobilność i elastyczność. Pozbędziesz się problemu gniazdek, przedłużaczy itp. Trzeba upewnić się, na ile naciśnięć spustu migawki wystarczy konkretny akumulator, aby nie mieć potem przykrej niespodzianki w postaci rozładowanych baterii.
Pamiętaj, że temperatura powietrza odgrywa tutaj ważną rolę - im niższa, tym mniej zdjęć (dokładne dane zawsze podaje instrukcja danego produktu).
Sprawdź również synchronizację lampy z prędkością migawki - często zestawy dają możliwość synchronizacji maksymalnie z 1/200, 1/250 s. Warto to wiedzieć, planując charakter sesji lub konkretnego zdjęcia.
Jeśli chcesz mieć ostrą twarz fotografowanej osoby wykonującej skok, a sprzęt mówi, że granica to 1/200 s, poproś fotografowaną osobę, aby w miarę możliwości nie ruszała zbyt dynamicznie głową - wtedy wszystko powinno pójść dobrze. Sprawdziłem to fotografując portrety w plenerze i udało się pomimo ograniczeń sprzętu.
W zestawie wraz z lampą zapewne dostaniesz statyw. Ważne, aby był stabilny, a jego zaciski nie puszczały. Chodzi m.in. o to, by lampa nagle Ci nie opadła, ale najważniejsze jest to, by nie zmieniała kąta, pod którym chcesz, żeby dawała światło. Niestety, nie można liczyć na zbyt wiele, kupując najtańsze zestawy, jednak da się na nich pracować i osiągać zadowalające wyniki.
Warto również zwrócić uwagę, jak szeroko rozkładają się nóżki statywu i czy można niezależnie kontrolować ich długość. Ułatwi to pracę na nierównym terenie i zminimalizuje niebezpieczeństwo, że przy lekkim podmuchu wiatru ?studio? do portretów się przewróci.
Blenda
Jeśli korzystasz tylko z jednej lampy, możliwe jest, że niezbędna będzie blenda. Załóżmy, że ustawiasz lampę nie centralnie, lecz pod katem w stosunku do portretowanego modela. Wówczas warto wspomóc się blendą, rozświetlając tę stronę modela, po której lampa stworzyła cienie.
Pamiętaj jednak, że wszystko zależy od tego, jaki efekt chcesz uzyskać. Przy fotografii portretowej czasem warto świadomie stworzyć półcienie na twarzy. Nawet jeśli nie wykorzystasz takiego zdjęcia, spróbuj je zrobić - trening nigdy nie zaszkodzi.
Czasem może zastąpić lampę lub wspomóc, gdy wysiądzie w niej akumulator. Zawsze opłaca się mieć ze sobą kabelek synchronizacyjny, pozwalający doświetlać modela z pewnej odległości/kąta lub kupić transmiter, który umożliwia synchroniczne wyzwalanie błysku z rożnych odległości. Zdecydowanie polecam transmiter.
Tutaj pojawia się jednak kwestia ceny - kabelek jest w zasięgu każdego, a przyzwoity transmiter to już poważny wydatek. Można kupić taki za 150 zł, wcześniej sprawdź jednak, czy będzie spełniać Twoje wymagania. Do flesza warto dołączyć również mały softbox zmiękczający światło do portretu.
Asystent
Osobiście nie stać mnie na kogoś odpłatnie, jednak najczęściej przy sesji portretowej udaje mi się namówić znajomego (również fotografa), żeby mi pomógł.
Poza oczywistymi plusami w postaci odciążenia przy noszeniu sprzętu, trzymania blendy lub ratowania lampy przed upadkiem, często zaprzyjaźniony fotograf może wpaść na pomysł ciekawego kadru. Czasem można oddać mu aparat, gdy akurat ucieknie Ci wena, lub tak zmodyfikować jego kadr, by z sesji wycisnąć jeszcze więcej.
Podręczna puderniczka
Praca portretowanego modela to równie ciężkie zajęcie jak robienie zdjęć, bądź wiec świadomy tego, w jakiej formie jest fotografowana przez Ciebie osoba. Gdy, cóż tu dużo mówić, modelka/model/para jest zmęczona, twarze nabiorą rumieńców i zaczynają się błyszczeć.
Zrób wtedy krótką przerwę, poproś o przetarcie twarzy (dobrze, jeśli będziesz dysponować ręczniczkami, mogą być nawet papierowe) i zasugeruj użycie pudru. Zazwyczaj proszę fotografowane osoby, by zrobiły sobie mocny makijaż już w domu. Jeśli fotografujesz mężczyznę, puder nałóż tuż przed zdjęciami. W jakim celu, pisać nie muszę.
Obiektywy portretowe
Do fotografii portretowej korzystam z 3 szkieł - 50 mm f/1.4, 17-40 mm f.4 oraz 70-200 mm . Nie miałem jeszcze pleneru, na którym nie skorzystałbym z całego zestawu. Warto poznać swój sprzęt i wiedzieć dokładnie, jakie efekty uzyskasz, korzystając z danego obiektywu, przy określonym świetle, przesłonie itp.
Załóż przed zdjęciami, że wykorzystasz wszystkie obiektywy - zmusi Cię to do przemieszczania się, do ciągłego zmieniania perspektywy i w efekcie przyniesie same korzyści. Fotografuj więc szeroko z bliska i z daleka, umieszczając modela w planie światła lub chowając lampę za drzewem i wyzwalając ją synchronicznie.
Pobaw się głębią obiektywu 50 mm f/1.4, robiąc detale oraz kadry centralne. Gdy zdecydujesz się na 70-200, umieszczaj wiele planów. Powiedzmy, że fotografujesz portrety pary młodej, która stoi po drugiej stronie sztucznego stawiku. Tak komponuj zdjęcie, by umieścić na nim wodę, trzciny, parę młodą oraz drzewa.
Rozpoznanie terenu
Jeśli masz taką możliwość, odwiedź miejsce planowanej sesji portretowej wcześniej, najlepiej z aparatem, i pokręć się tam chwilę. Szkoda tracić światło i czas podczas zdjęć właściwych, pomijając już fakt, że niezdecydowane kręcenie się fotografa podczas sesji nie będzie najlepiej o Tobie świadczyć.
Jeśli przytrafi Ci się chwila bez weny do stworzenia ciekawego portretu, oczywiście nie mów, że nie wiesz, co robić ? lepiej poproś o 5 minut przerwy. Mając wcześniej zaplanowane zdjęcie, ułatwi Ci to również przemieszczanie się z całym sprzętem.
Pamiętaj również, żeby mieć świadomość tego, jak zmienia się oświetlenie w czasie zdjęć; tak planuj kolejne ujęcia, by móc wykorzystać warunki oświetleniowe do maksimum.
Świadomie nie wspominam o samym aparacie. Każdy ma taki, na jaki go stać lub jaki preferuje. Wiadomo - przy tego typu fotografii liczy się jakość, gdyż zazwyczaj zdjęcia studyjne muszą mieć najwyższą z możliwych - bez szumów i innych niedociągnięć technicznych. To zbliży nas do wykonania zlecenia w sposób satysfakcjonujący zleceniodawcę. Liczba klatek na sekundę przy okazji fotografii portretowej nie będzie grała już tak znaczącej roli jak przy fotografii sportowej czy reporterskiej.
Obecnie na rynku jest taki wybór aparatów gwarantujących wysoką jakość plików, że warto kupić coś niekoniecznie drogiego i szybkiego, jednak z dobrą matrycą. Zaoszczędzone w ten sposób pieniądze warto zainwestować w jasne i ostre szkło.
Fotografia portretowa w terenie - kilka rad:
- Poznaj miejsce, w którym będziesz fotografować, i stwórz na tej podstawie zarys kadrów;
- Zmieniaj obiektywy i perspektywę;
- Jeśli to możliwe, zabierz asystenta - niekoniecznie odpłatnie, może to być znajomy fotograf. W przyszłości możesz się odwdzięczyć tym samym. To żaden wstyd komuś pomagać, trzymając blendę - to tylko kolejna sposobność do obserwacji i nauki;
- Rób przerwy i wykorzystuj je do zaplanowania kolejnych kadrów i poprawienia makijażu modeli;