Sony SLT‑A99 - pełna klatka z półprzezroczystym lustrem
12.09.2012 11:48, aktual.: 26.07.2022 20:27
Zalogowani mogą więcej
Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika
Doczekaliśmy się aparatu z półprzezroczystym lustrem i pełnoklatkową matrycą. Na targach Photokina 2012 japoński gigant zaprezentuje Sony SLT-A99 wyposażony w pionierski system Dual AF i profesjonalne funkcje nagrywania filmów.
Doczekaliśmy się aparatu z półprzezroczystym lustrem i pełnoklatkową matrycą. Na targach Photokina 2012 japoński gigant zaprezentuje Sony SLT-A99 wyposażony w pionierski system Dual AF i profesjonalne funkcje nagrywania filmów.
[solr id="fotoblogia-pl-51671" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://fotoblogia.pl/2526,sony-slt-a77-test" _mphoto="a77-0030-s-251x168-1fd5d6d13a1ea.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2100[/block]
Targi Photokina w tym roku zapowiadają nadzwyczaj ciekawie. Jedną z nowości, które chętnie przetestuję, jest zaprezentowany dzisiaj Sony SLT-A99. Z wyglądu aparat przypomina model A77, chociaż jest nieco mniej kanciasty. Na pierwszy rzut oka widać, że A99 został pozbawiony wbudowanej lampy błyskowej, która jest dostępna w każdej innej lustrzance tego producenta.
Korpus aparatu jest wykonany z magnezu i zabezpieczony przed złymi warunkami atmosferycznymi. Układ przycisków jest podobny do tego w A77, chociaż nieco zmieniono główny nawigator. Z tyłu znajduje się elektroniczny wizjer XGA OLED Tru-Finder pokrywający 100% kadru oraz trójprzegubowy wyświetlacz XtraFine LCD o rozdzielczości 1,229 mln punktów (odpowiednik VGA). Producent chwali się zastosowaną w nim technologią WhiteMagic, która ma zwiększać czytelność ekranu w plenerze.
W środku znajduje się 24,3-megapikselowa pełnoklatkowa matryca Exmor CMOS i procesor BIONZ. Ten zestaw umożliwia pracę z czułością w zakresie ISO 50-25 600 (przy ustawieniu rozszerzonej czułości). Lepszą jakość zdjęć ma zapewnić także nowo opracowany, wielosegmentowy, optyczny filtr dolnoprzepustowy. W Sony A99 zastosowano też nowy, wydajny algorytm redukcji szumów w poszczególnych strefach. Procesor BIONZ gwarantuje przyzwoitą szybkość zdjęć seryjnych do 6 kl./s — lub do 10 kl./s w trybie zdjęć seryjnych Tele-zoom. Migawka ma wytrzymać aż 200 000 cykli. Zdjęcia są zapisywane na kartach pamięci SD / SDHC / SDXC.
Ważnym punktem jest też nowy system autofokusu Dual AF z 19 czujnikami (w tym 11 krzyżowymi) oraz 102-polowym systemem AF (w płaszczyźnie ogniskowej) i nowy system sterowania zakresem AF. Producent chwali się, że system Dual AF umożliwia szybkie, dokładne nastawianie ostrości oraz jej śledzenie nawet wówczas, gdy obiekt opuści strefę pokrywaną przez system 19-polowy.
Kolejnym ulepszeniem automatyki ostrości jest nowa funkcja sterowania zakresem AF, służąca do definiowania zakresu odległości rozpoznawanych przez system AF. Znacznie ułatwi ona na przykład nastawianie ostrości na zmagania sportowe podczas zdjęć przez siatkę.
Sony A99 został wykonany w technologii półprzezroczystego lustra (Translucent Mirror Technology), wprowadzonej przez Sony w popularnych modelach A33 i A55. Technologia ta ma na celu rozwidlenie strumieni światła wewnątrz aparatu na część trafiającą do materiału światłoczułego i część kończącą w czujniku autofokusu – stanowi ona wręcz sztandarową funkcję serii “dwucyfrowych” lustrzanek z serii Alfa. Model A99 jest jednak pierwszym, który ma matrycę odpowiadającą wielkością klatce filmu małoobrazkowego 35 mm.
Sony A99 umożliwia nagrywania filmów w progresywnym formacie Full HD 50p/25p (z możliwością przełączenia na 60p/24p), zgodnym ze specyfikacją AVCHD 2.0. Dużym plusem jest ciągła automatyka ostrości w czasie kręcenia – system pierwszy raz zastosowany w modelu A77, w którym sprawdził się wyśmienicie. Producent podkreśla też kilka innych rozwiązań ułatwiających filmowanie, takich jak reprodukcja sygnału wideo w czasie rzeczywistym przez łącze HDMI czy ciągłość zapisu przy wykorzystaniu obu gniazd na karty pamięci.
[solr id="fotoblogia-pl-58286" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://fotoblogia.pl/2137,sony-rx100-test" _mphoto="sony-rx100-10-58286-252x-411bc47.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2101[/block]
Bardzo ciekawym, nowym rozwiązaniem jest ulokowany z przodu aparatu cicho działający element sterujący, będący połączeniem pokrętła sterującego z przyciskiem.
Można go używać do płynnego, bezgłośnego nastawiania ekspozycji, czułości ISO, sposobu pomiaru jasności, czasu migawki, przysłony i poziomów nagrywania dźwięku.
Przydatnym dodatkiem może być też oferowany oddzielnie uchwyt do zdjęć w układzie pionowym VG-C99AM, wyróżniający się możliwością zainstalowania trzech akumulatorów, a co za tym idzie - aż trzykrotnym zwiększeniem czasu pracy.
Jak na model highendowy przystało, Sony A99 ma bogate możliwości związane z nagrywaniem dźwięku w filmach. Aparat pozwala na wyświetlanie poziomu dźwięku i regulację poziomów nagrywania. Jest także wyposażony w gniazdo słuchawkowe, które umożliwia dokładne kontrolowanie dźwięku na planie. Oferowany oddzielnie zestaw adaptera XLR-K1M zawiera ponadto monofoniczny mikrofon kierunkowy o wysokiej jakości oraz pozwala na podłączanie urządzeń z profesjonalnymi złączami XLR.
[solr id="fotoblogia-pl-56293" excerpt="0" image="0" words="20" _url="http://fotoblogia.pl/2275,sony-nex-7-kompaktowy-profesjonalista-test" _mphoto="sony-nex7-0051-56293-252-7e91bd5.jpg"][/solr][block src="solr" position="inside"]2102[/block]
Sony A99 waży jedynie 733 g (bez obiektywu i akumulatora), co czyni go najlżejszym na świecie aparatem z pełnoklatkową matrycą. Start sprzedaży jest planowany na początek listopada 2012 r. Korpus ma kosztować 2800 euro, czyli ok. 11 500 zł.
Galeria
[press]
Informacja prasowaSony wprowadza pełnoklatkowy aparat SLT-A99
Flagowy model z mocowaniem typu A wyposażony w pełnoklatkowy przetwornik obrazu, pionierski system Dual AF i profesjonalne funkcje nagrywania filmów.
- Flagowy aparat oparty na technologii półprzezroczystego lustra (Translucent Mirror Technology) i wyposażony w nowo opracowany, pełnoklatkowy przetwornik Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela
- Pierwszy na świecie pełnoklatkowy aparatsup1/sup wyposażony w system Dual AF z 19 czujnikami (w tym 11 krzyżowymi) + 102-polowy system AF (w płaszczyźnie ogniskowej) oraz w nowy system sterowania zakresem AF
- Bardzo szeroki zakres czułości — od ISO 50 do 25 600 (przy ustawieniu rozszerzonej czułości) — i niezwykle mały poziom szumów
- Zaawansowany tryb zapisu progresywnych filmów Full HD 50p z ciągłością działania automatyki ostrości i profesjonalnymi funkcjami audio
- Wizjer XGA OLED TruFinder pokrywający 100% klatki
- Mocny, lekki korpus ze stopu magnezowego, uszczelnienia chroniące przed złymi warunkami atmosferycznymi i zmodernizowany system obsługi Quick Navi Pro
W najbliższym czasie do rąk zaawansowanych fotografów trafi nowe narzędzie o potężnych możliwościach, łączące szybkość działania technologii półprzezroczystego lustra (Translucent Mirror Technology) z potencjałem obrazowania, jakim cechuje się pełnoklatkowy przetwornik obrazu.
Niecierpliwie wyczekiwany model α99, będący następcą flagowej lustrzanki cyfrowej α900, to pierwszy aparat Sony z półprzezroczystym lustrem, w którym zastosowano pełnoklatkowy (35mm) przetwornik obrazu.
Aparat α99, którego solidny korpus zaprojektowano z myślą o pracy w trudnych warunkach, wyznacza nowe standardy obrazowania, twórczych możliwości, ergonomii i niezawodności.
Niezrównana szybkość i jakość obrazowania
Wyróżnikiem modelu α99 jest nowo opracowany, pełnoklatkowy przetwornik obrazu CMOS Exmor o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela. Konstruktorzy aparatu połączyli go z wysoce zaawansowaną wersją procesora obrazu BIONZ, co zagwarantowało niespotykane dotąd parametry obrazu — zarówno fotograficznego, jak i filmowego.
Do poprawy zdolności rozdzielczej pełnoklatkowego przetwornika przyczynia się nowo opracowany, wielosegmentowy, optyczny filtr dolnoprzepustowy. Szybkie przetwarzanie dużych ilości danych z matrycy Exmor CMOS to domena procesora BIONZ, opartego na nowym układzie scalonym o dużej skali integracji. Za bogate przejścia tonalne i niski poziom szumów w 14-bitowych danych wyjściowych RAW odpowiada ponadto nowy, wydajny algorytm redukcji szumów w poszczególnych strefach.
Zmodernizowany procesor BIONZ pozwolił na zwiększenie maksymalnego poziomu czułości (w trybie rozszerzonej czułości). W rezultacie, zakres dostępnych czułości wynosi obecnie od ISO 50 do 25600 i stanowi odpowiednik 9 stopni przysłony. Dzięki niespotykanej przedtem wydajności procesora, aparat α99 umożliwia zdjęcia seryjne z szybkością do 6 klatek na sekundę — lub do 10 klatek na sekundę w trybie zdjęć seryjnych Tele-zoom.
Po raz pierwszy w historii 19-polowy system AF z 11 czujnikami krzyżowymi został uzupełniony wielopolowym czujnikiem AF opartym na wykrywaniu fazy i umieszczonym w płaszczyźnie ogniskowej. Ten dodatkowy czujnik, nałożony na główny przetwornik obrazu, liczy sobie 102 pola ostrości. Powstały w ten sposób unikatowy system Dual AF umożliwia szybkie, dokładne nastawianie ostrości oraz jej śledzenie nawet wówczas, gdy obiekt opuści strefę pokrywaną przez system 19-polowy.
Kolejnym pionierskim rozwiązaniem w aparacie α99 jest zaawansowany tryb ciągłej automatyki ostrości AF-D, wyjątkowo efektywny przy zdjęciach ruchomych obiektów. 19-polowy system AF dostarcza dokładnych informacji o odległości od obiektu, podczas gdy uzupełniający go 102-polowy czujnik AF oparty na wykrywaniu fazy i umieszczony w płaszczyźnie ogniskowej z łatwością radzi sobie z obiektami, które poruszają się w poprzek kadru.
W momencie w prowadzenia na rynek nowy tryb AF-D będzie współpracował z obiektywami SAL2470Z, SAL2875, SAL50F14, SAL300F28G2, SAL70400G i SAL500F4G. Zgodność z dalszymi obiektywami zostanie zapewniona przez przyszłe aktualizacje wewnętrznego oprogramowania.
Kolejnym ulepszeniem automatyki ostrości jest nowa funkcja sterowania zakresem AF, służąca do definiowania zakresu odległości rozpoznawanych przez system AF. Znacznie ułatwi ona na przykład nastawianie ostrości na zmagania sportowe podczas zdjęć przez siatkę.
Dla filmowców
Model α99 dziedziczy „kinowe DNA” profesjonalnych kamer kinowych i zaawansowanych kamer wideo firmy Sony. Niezrównana zdolność rozdzielcza i czułość pełnoklatkowej matrycy idzie więc w parze z zaawansowanymi funkcjami, zoptymalizowanymi pod kątem profesjonalnych produkcji wideo.
Zawodowych filmowców zainteresuje z pewnością możliwość nagrywania filmów w progresywnym formacie Full HD 50p/25p (z możliwością przełączenia na 60p/24p), zgodnym ze specyfikacją AVCHD 2.0. O płynne, ciągłe śledzenie ostrości przy filmowaniu ruchomych obiektów zadba ciągła automatyka ostrości, wprowadzona po raz pierwszy w modelu α77. Warto również wspomnieć o kilku innych rozwiązaniach ułatwiających filmowanie, takich jak reprodukcja sygnału wideo w czasie rzeczywistym przez łącze HDMI czy ciągłość zapisu przy wykorzystaniu obu gniazd na karty pamięci.
Aby maksymalnie ułatwić nagrywanie filmów, konstruktorzy umieścili z przodu aparatu nowy, cicho działający element sterujący, będący połączeniem pokrętła sterującego z przyciskiem. Można go używać do płynnego, bezgłośnego nastawiania ekspozycji, czułości ISO, sposobu pomiaru jasności, czasu migawki, przysłony i poziomów nagrywania dźwięku. Nowy, oferowany oddzielnie uchwyt do zdjęć w układzie pionowym VG-C99AM (opisany w dalszej części) pozwala na zainstalowanie trzech akumulatorów — i na trzykrotne zwiększenie czasu pracy. Użytkownik może nawet wymieniać akumulatory „w locie”, bez zatrzymywania nagrywania.
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom zawodowych wideofilmowców, znacznie rozszerzono możliwości związane z dźwiękiem. Aparat umożliwia wyświetlanie poziomu dźwięku i regulację poziomów nagrywania. Jest także wyposażony w gniazdo słuchawkowe, które umożliwia dokładne kontrolowanie dźwięku na planie. Oferowany oddzielnie zestaw adaptera XLR-K1M zawiera ponadto monofoniczny mikrofon kierunkowy o wysokiej jakości oraz pozwala na podłączanie urządzeń z profesjonalnymi złączami XLR (Cannon).
Znakomita wygoda obsługi dla wymagających fotografików
Szczegółowy podgląd ujęcia umożliwia wizjer XGA OLED Tru-Finder. Obraz w wizjerze pokrywa 100% klatki i odznacza się wyjątkową jasnością, kontrastem, czystością i rozdzielczością.
Podgląd pełnego kadru na całym ekranie uzyskuje się nawet przy korzystaniu z obiektywów DT, przeznaczonych do współpracy z aparatami z matrycą o rozmiarze APS-C. Korekta kąta widzenia następuje automatycznie i dotyczy zarówno zapisu, jak i wyświetlania obrazu.
Uzupełnieniem wizjera Tru-Finder jest trójprzegubowy wyświetlacz XtraFine LCD o rozdzielczości 1,229 mln punktów (odpowiednik VGA). Zastosowana w nim technologia WhiteMagic™ zwiększa czytelność ekranu w plenerze.
Mimo swych profesjonalnych parametrów i możliwości, aparat α99 jest najlżejszym na świecie[sup]1[/sup] aparatem cyfrowym z wymiennymi obiektywami wyposażonym w pełnoklatkowy przetwornik obrazu. Wynoszącą zaledwie 733 g wagę korpusu (bez obiektywu i akumulatora) uzyskano dzięki zastosowaniu technologii półprzezroczystego lustra (Translucent Mirror Technology) oraz korpusu ze stopu magnezu, łączącego lekkość z dużą wytrzymałością.
Korpus aparatu uszczelniono tak, by zapewnić ochronę przed pyłem i wilgocią w niesprzyjających warunkach pogodowych. Z myślą o wieloletnim, bezproblemowym użytkowaniu zastosowano także wzmocnione przyciski i elementy sterujące. O niezawodności aparatu dobitnie świadczy również zmodernizowany, obliczony na około 200000 cykli blok migawki, którego wytrzymałość potwierdziły testy.
W trosce o wygodę i efektywność pracy poprawiono także ergonomię aparatu. Na nowo zaprojektowano uchwyt i zróżnicowano kształty przełączników i przycisków, by umożliwić ich dotykowe rozpoznawanie — bez odrywania wzroku od ujęcia. Do nowości należy też blokada pokrętła trybu ekspozycji, zapobiegająca przypadkowej zmianie położenia.
Dzięki nowemu systemowi obsługi QuickNavi Pro, stanowiącemu rozwinięcie rozwiązań z uznanych modeli α700 i α900, użytkownik może szybko i intuicyjne zmieniać parametry ujęcia, używając do tego tylko jednej ręki.
Aparat można także obsługiwać zdalnie, z podłączonego komputera. Dostępne są wówczas takie funkcje, jak przełączanie między trybami fotografii/filmu i automatyczne przesyłanie zdjęć z aparatu do komputera, usprawniające pracę w warunkach studyjnych.
Nowy obiektyw i akcesoria dla zawodowców
Pełnoklatkowy aparat α99 będzie znakomicie współpracował z nowym obiektywem 300mm F2,8 G SSM II (SAL300F28G2). Ten jasny superteleobiektyw, przeznaczony do zaawansowanej fotografii sportowej i przyrodniczej, różni się od swojego poprzednika znacznie udoskonaloną optyką i wygodniejszą obsługą. Powierzchnie elementów optycznych pokryto opracowaną przez Sony powłoką Nano AR. W rezultacie, dzięki osłabieniu refleksów światła i tzw. duszków osiągnięto lepszy kontrast i głębszą czerń. W uzyskaniu nieskazitelnych fotografii i filmów HD pomaga także nowy układ napędowy o dużej skali integracji. Zwiększa on szybkość i dokładność działania automatyki ostrości, w tym śledzenia ostrości. Obiektyw ma odporną na kurz i wilgoć konstrukcję i doskonale nadaje się do użytku w plenerze, przy pracy nad najtrudniejszymi nawet zleceniami.
Aktualnie trwają również prace nad nowym, jasnym obiektywem stałoogniskowym Carl Zeiss z mocowaniem typu A: Planar T* 50mm F1,4 ZA SSM. Obiektyw ten, zoptymalizowany pod kątem współpracy z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu, pojawi się wiosną 2013r.
Wraz z aparatem α99 w ofercie Sony pojawił się także nowy uchwyt do zdjęć w układzie pionowym VG-C99AM. Pozwala on między innymi na instalowanie i wymienianie trzech akumulatorów (wliczając w to akumulator w samym korpusie). Ten odporny na pył i wilgoć uchwyt będzie cennym dodatkiem podczas długich sesji zdjęciowych w atelier lub w plenerze.
HVL-F60M to najbardziej zaawansowana w gamie lampa błyskowa o dużej mocy (liczba przewodnia 60, w metrach, przy ISO 100), która dzięki wbudowanej diodzie LED może znaleźć wiele twórczych zastosowań przy fotografowaniu i nagrywaniu filmów. Urządzenie pozwala na sterowanie względną mocą błysku w trybie bezprzewodowym i jest wyposażone w system szybkiego przemieszczania głowicy Quick Shift Bounce. Żądane ustawienia można szybko wybrać przy użyciu intuicyjnego systemu obsługi QuickNavi. Odporna na pył i wilgoć lampa jest dostarczana w komplecie z nasadką rozpraszającą do fotografii i z filtrem barwnym do użytku z oświetleniem LED. Idealnie nadaje się do modelu α99 oraz innych aparatów z nową stopką Multi Interface; można jej również używać na aparatach wyposażonych w stopkę z automatyczną blokadą, po zamontowaniu na dostarczonym adapterze stopki ADP-AMA.
Lampa pierścieniowa HVL-RL1, przeznaczona do użytku na obiektywach o średnicy 49 lub 55mm, umożliwia efektywne oświetlanie diodami LED małych obiektów, szczególnie w makrofotografii. Natężenie wytwarzanego przez nią światła — około 700luksów/0,3m — jest w przybliżeniu czterokrotnie większe niż w poprzednim modelu. Dokładną kontrolę nad twórczymi efektami oświetlenia gwarantuje bezstopniowa regulacja jasności. Użytkownik może wybrać tryb bezcieniowego oświetlania obiektu pełnym pierścieniem lub włączyć tylko wybraną połowę pierścienia, by podkreślić przestrzenny charakter fotografowanego przedmiotu grą świateł i cieni. Do użycia lampy pierścieniowej na obiektywach SAL30M28 i SAL50F18 niezbędny jest sprzedawany oddzielnie adapter do lampy makro FA-MA1AM. Lampa HVL-RL1 pasuje do stopki Multi Interface aparatu α99, ale można jej również używać na aparatach ze stopką z automatyczną blokadą, po zamontowaniu dostarczonego adaptera stopki ADP-AMA.
Nowy zestaw adaptera XLR (XLR-K1M) pozwala uzyskać jakość dźwięku na miarę profesjonalnych produkcji filmowych. Jest wyposażony w dwa gniazda XLR (Cannon), które pozwalają na łączenie aparatu α99 z profesjonalnymi mikrofonami i konsoletami. Dodatkową uniwersalność zapewnia przełącznik wejścia MIC/LINE i niezależne regulatory poziomu dźwięku w poszczególnych kanałach. W skład zestawu wchodzi monofoniczny mikrofon kierunkowy ECM-XM1, który można jednak zastąpić szerokim wachlarzem urządzeń profesjonalnych. Aby połączyć adapter XLR-K1M z aparatem α99, trzeba dodatkowo nabyć specjalny uchwyt.
Chcąc bezprzewodowo wyzwalać migawkę aparatu lub włączać/zatrzymywać nagrywanie filmu, można skorzystać z pilota RMT-DSLR2. Poza modelem α99 steruje on aparatami α z mocowaniami typu A i typu E, wyposażonymi w czujnik zdalnego sterowania.
Plecak LCS-BP3 to propozycja dla wymagających, zawodowych fotografów, którzy niejednokrotnie noszą ze sobą wiele kilogramów sprzętu. Dzięki znacznej pojemności mieści się w nim korpus aparatu α99 z uchwytem do zdjęć w układzie pionowym i z założonym teleobiektywem zmiennoogniskowym, a ponadto 3-4 dodatkowe obiektywy, akcesoria i laptop z ekranem 15,5".
Nowy adapter ADP-MAA pozwala na użycie akcesoriów do stopki z automatyczną blokadą na aparatach ze stopką Multi Interface[sup]2[/sup]. Adapter ADP-AMA pełni natomiast funkcję odwrotną: zapewnia współpracę akcesoriów do stopki Multi Interface z aparatami wyposażonymi w stopkę z automatyczną blokadą.
Półsztywny ochraniacz ekranu PCK-LM14 chroni ekran LCD przed kurzem i porysowaniem. Razem z nim dostarczany jest osobny ochraniacz górnego wyświetlacza.
Więcej informacji o obiektywach i akcesoriach do aparatu α99 można znaleźć pod adresem http://www.sony.pl/hub/lustrzanka-cyfrowa-slt/akcesoria
Technologia ta ma na celu rozwidlenie strumieni światła wewnątrz aparatu na część trafiającą do materiału światłoczułego i część kończącą w czujniku autofokusa – stanowi ona wręcz sztandarową funkcjonalność serii “dwucyfrowych” lustrzanek z serii Alfa.
[/press]