Wykładowcy tego nie lubią. Dzięki temu lepiej zapamiętasz zajęcia

Wykładowcy tego nie lubią. Dzięki temu lepiej zapamiętasz zajęcia

Robienie zdjęć slajdów pozwala lepiej zapamiętać wykłady
Robienie zdjęć slajdów pozwala lepiej zapamiętać wykłady
Źródło zdjęć: © Getty Images | skynesher
Konrad Siwik
20.10.2022 11:00, aktualizacja: 22.10.2022 09:25

Nowe badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Riverside wykazało, że studenci, którzy robią zdjęcia slajdów programu PowerPoint na wykładach lub podczas prezentacji online, byli w stanie lepiej zapamiętać ich treść.

Chociaż wykładowcy na uczelniach często mają zastrzeżenia w kwestii fotografowania ich prezentacji, okazuje się, że taki zabieg ma pozytywny wpływ na zapamiętywanie ich treści. Dowodzą tego badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Riverside, a opublikowane w czasopiśmie akademickim "Journal of Applied Research in Memory and Cognition" i przywołane przez serwis PetaPixel.

"Biorąc pod uwagę, że wrota zostały już otwarte w odniesieniu do korzystania z technologii w klasie – zwłaszcza w związku z rozprzestrzenianiem się kursów online oferowanych z powodu COVID-19 – mądrze jest zbadać, jak najlepiej wspierać studentów w korzystaniu z technologii w klasie, abyśmy mogli zrozumieć, jak najlepiej wspierać ich uczenie się za pomocą tych urządzeń" – pisze prof. psychologii Annie Ditta.

Jest to pierwsze tego typu badanie, które dotyczyło fotografowania slajdów z wykładów i wykazało, że studenci lepiej zapamiętywali ich treść niż w przypadku braku robienia zdjęć. Co więcej, również wypowiedzi wykładowcy towarzyszące prezentacji w wyższym stopniu zapadały w pamięci studentów.

Robienie zdjęć slajdów wpływa pozytywnie na ich zapamiętywanie

W badaniu wzięła udział grupa 132 studentów uniwersytetu, których poproszono o robienie zdjęć naprzemiennych slajdów programu PowerPoint. Jedna połowa grupy fotografowała slajdy o numerach parzystych, a druga slajdy o numerach nieparzystych. Prezentacje pokazywane uczniom – którzy w większości byli studentami psychologii – skupiały się na tematach, z którymi nie mieli wcześniej do czynienia. Wśród nich znalazła się grafika, szermierka i serowarstwo.

Uczniowie zostali następnie poddani testowi składającemu się z 60 pytań w stylu "wypełnij puste pole", w którym musieli przywołać informacje zarówno ze slajdów, jak i z wypowiedzi wykładowców, które towarzyszyły prezentacjom. "W pierwszym eksperymencie uczestnicy zapamiętali informacje ze slajdów znacząco lepiej, gdy zrobili zdjęcie, niż gdy tego nie zrobili" – stwierdzono w badaniu.

"W drugim eksperymencie połowa ze 108 uczestników badania mogła fotografować wybrane przez siebie slajdy, o ile fotografowała mniej więcej połowę. Druga połowa uczestników była 'jarzmem' dla pierwszej grupy studentów, poinstruowana, by fotografować tylko te slajdy, które wybrali inni" – wyjaśniono w pracy naukowej. W obu przypadkach uczniowie lepiej zapamiętali sfotografowane treści, niż te, którym nie zrobili zdjęć.

"Ogólnie rzecz biorąc, znaleźliśmy dowody na korzyści wynikające z robienia zdjęć podczas wykładu online – twierdzi prof. Ditta. "Wyniki te wskazują, że studenci nie wydają się narażać na ryzyko upośledzenia pamięci poprzez robienie zdjęć slajdów z wykładów. Wręcz przeciwnie, robienie zdjęć może korzystnie wpłynąć na zapamiętanie sfotografowanych treści" – podsumowała.

Konrad Siwik, dziennikarz Fotoblogii

Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)