Wykładowcy tego nie lubią. Dzięki temu lepiej zapamiętasz zajęcia

Nowe badanie przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Riverside wykazało, że studenci, którzy robią zdjęcia slajdów programu PowerPoint na wykładach lub podczas prezentacji online, byli w stanie lepiej zapamiętać ich treść.

Robienie zdjęć slajdów pozwala lepiej zapamiętać wykłady
Robienie zdjęć slajdów pozwala lepiej zapamiętać wykłady
Źródło zdjęć: © Getty Images | skynesher
Konrad Siwik

20.10.2022 | aktual.: 22.10.2022 09:25

Zalogowani mogą więcej

Możesz zapisać ten artykuł na później. Znajdziesz go potem na swoim koncie użytkownika

Chociaż wykładowcy na uczelniach często mają zastrzeżenia w kwestii fotografowania ich prezentacji, okazuje się, że taki zabieg ma pozytywny wpływ na zapamiętywanie ich treści. Dowodzą tego badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim w Riverside, a opublikowane w czasopiśmie akademickim "Journal of Applied Research in Memory and Cognition" i przywołane przez serwis PetaPixel.

"Biorąc pod uwagę, że wrota zostały już otwarte w odniesieniu do korzystania z technologii w klasie – zwłaszcza w związku z rozprzestrzenianiem się kursów online oferowanych z powodu COVID-19 – mądrze jest zbadać, jak najlepiej wspierać studentów w korzystaniu z technologii w klasie, abyśmy mogli zrozumieć, jak najlepiej wspierać ich uczenie się za pomocą tych urządzeń" – pisze prof. psychologii Annie Ditta.

Jest to pierwsze tego typu badanie, które dotyczyło fotografowania slajdów z wykładów i wykazało, że studenci lepiej zapamiętywali ich treść niż w przypadku braku robienia zdjęć. Co więcej, również wypowiedzi wykładowcy towarzyszące prezentacji w wyższym stopniu zapadały w pamięci studentów.

Robienie zdjęć slajdów wpływa pozytywnie na ich zapamiętywanie

W badaniu wzięła udział grupa 132 studentów uniwersytetu, których poproszono o robienie zdjęć naprzemiennych slajdów programu PowerPoint. Jedna połowa grupy fotografowała slajdy o numerach parzystych, a druga slajdy o numerach nieparzystych. Prezentacje pokazywane uczniom – którzy w większości byli studentami psychologii – skupiały się na tematach, z którymi nie mieli wcześniej do czynienia. Wśród nich znalazła się grafika, szermierka i serowarstwo.

Uczniowie zostali następnie poddani testowi składającemu się z 60 pytań w stylu "wypełnij puste pole", w którym musieli przywołać informacje zarówno ze slajdów, jak i z wypowiedzi wykładowców, które towarzyszyły prezentacjom. "W pierwszym eksperymencie uczestnicy zapamiętali informacje ze slajdów znacząco lepiej, gdy zrobili zdjęcie, niż gdy tego nie zrobili" – stwierdzono w badaniu.

"W drugim eksperymencie połowa ze 108 uczestników badania mogła fotografować wybrane przez siebie slajdy, o ile fotografowała mniej więcej połowę. Druga połowa uczestników była 'jarzmem' dla pierwszej grupy studentów, poinstruowana, by fotografować tylko te slajdy, które wybrali inni" – wyjaśniono w pracy naukowej. W obu przypadkach uczniowie lepiej zapamiętali sfotografowane treści, niż te, którym nie zrobili zdjęć.

"Ogólnie rzecz biorąc, znaleźliśmy dowody na korzyści wynikające z robienia zdjęć podczas wykładu online – twierdzi prof. Ditta. "Wyniki te wskazują, że studenci nie wydają się narażać na ryzyko upośledzenia pamięci poprzez robienie zdjęć slajdów z wykładów. Wręcz przeciwnie, robienie zdjęć może korzystnie wpłynąć na zapamiętanie sfotografowanych treści" – podsumowała.

Konrad Siwik, dziennikarz Fotoblogii

Komentarze (0)