10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik]

10 rzeczy, których fotograf nie powinien robić [poradnik]22.11.2016 12:20
Krzysztof Basel

Jeśli chcesz rozwijać się jako fotograf, to musisz wiedzieć, że są rzeczy, których po prostu nie możesz robić. Oto 10 z nich.

Nie załamuj się, gdy popełnisz błąd

Błędów nie popełnia tylko ten, kto nic nie robi – mówi stare powiedzenie. To szczera prawda, która tyczy się także fotografii. Im więcej będziesz fotografować, tym częściej możesz popełniać błędy. Sukces osiągnie ten, kto potrafi wyciągać wnioski z popełnionych błędów, analizować ich przyczynę i stosować rozwiązanie w przyszłości. Taka umiejętność jest wielkim plusem nie tylko w pracy fotografa, ale też w całym życiu.

Nie bój się podejmować pewnych działań tylko dlatego, że możesz popełnić błąd. To trochę tak, jakbyś nie szedł na egzamin na prawo jazdy, bo możesz go oblać. Zawsze warto próbować, starać się.

Nie oczekuj efektów zbyt szybko

Niektórzy wymagają od siebie zbyt wiele. Fotografia to nie zawody. Aby osiągnąć dobre rezultaty i móc powiedzieć: „to zdjęcie wygląda dokładnie tak, jak to sobie wymarzyłem”, potrzeba wiele czasu. Nikt po miesiącu czy pół roku nie stanie się wziętym fotografem, a jego prace nie zawisną w znanych galeriach czy nie będą drukowane w Newsweeku lub The New York Times. Nauka fotografii to długi proces, w trakcie którego trzeba przejść wiele różnych etapów, np. biegle opanować sprzęt czy wyrobić swój własny, rozpoznawalny styl.

Źródło zdjęć: © © [tomwang](http://pl.depositphotos.com/portfolio1013513.html)
Źródło zdjęć: © © [tomwang](http://pl.depositphotos.com/portfolio1013513.html)

Nie ubóstwiaj drogiego sprzętu

Wszyscy lubimy nowe aparaty, profesjonalne obiektywy, nowe akcesoria fotograficzne. Sam testuję teraz genialne szkło Nikkor AF-S 35 mm f/1.4, w którym się zakochałem i bardzo chętnie pozostawiłbym je w swojej szafce na sprzęt. Do wszystkiego należy jednak podchodzić z umiarem i nie popadać w absolutny zachwyt nad drogim sprzętem. Nie stawiaj sobie za cel kupowania wszystkich sprzętowych nowości tylko dla zabawy. Nie zrozum mnie źle – kupowanie nowych obiektywów czy aparatów nie jest niczym złym. Po prostu trzeba pamiętać, że to narzędzia do uzyskania konkretnych celów i efektów na zdjęciach. Dla niektórych celem są same zakupy. Takie osoby określa się brzydko „onanistami sprzętowymi”. Pamiętaj: od sprzętu ważniejsze są zdjęcia nim wykonywane.

Źródło zdjęć: © © KB
Źródło zdjęć: © © KB

Nie tłumacz się też, że nie możesz się rozwijać, bo w swojej torbie nie masz kilku topowych szkieł i najdroższego profesjonalnego korpusu. Sprzęt oczywiście umożliwia i ułatwia w pewnym zakresie uzyskiwanie lepszych efektów na zdjęciach, ale nie jest lekarstwem na wszystkie problemy młodego fotografa. Staraj się wykorzystywać obecny sprzęt najlepiej, jak potrafisz – kombinować, uczyć się sobie radzić, rozwijać pod różnymi innymi aspektami fotografii i spokojnie zarabiać na nowy sprzęt, który będziesz umiał o wiele lepiej wykorzystać.

Nie wywyższaj się

Nikt nie lubi lansujących się pyszałków, a niestety wśród fotografów to dosyć częsty przypadek. To, że Twoje zdjęcia zostały wydrukowane w jakimś magazynie, wiszą w galerii czy nawet wygrałeś jakiś konkurs, nie upoważnia Cię do zadzierania nosa i zachowywania się jak bufon. Takiego zachowania nie lubią też przyszli klienci, modelki czy inni współpracownicy, których możesz do siebie szybko zrazić, szczególnie na początku swojej fotograficznej przygody.

Źródło zdjęć: © © [londondeposit](http://pl.depositphotos.com/portfolio1010710.html)
Źródło zdjęć: © © [londondeposit](http://pl.depositphotos.com/portfolio1010710.html)

Prawdziwy mistrz w swojej dziedzinie nie musi się chwalić, bo o jego wartości świadczą jego dzieła. Tak, wiem – to trochę generalizowanie, bo odpowiednia dawka autopromocji (np. pokazywanie swoich najnowszych prac na blogu czy Facebooku) nie zaszkodzi. Warto jednak dostrzegać granice dobrego smaku i raczej przedstawiać swoje prace, a nie się nimi natarczywie chwalić.  Wbrew pozorom wszyscy lubimy ludzi pokornych (uważających się za niższych od innych), a nie wywyższających się przy każdej okazji. Ale to temat na dłuższą dyskusję…

Nie ignoruj zasad

Pamiętaj, że w fotografii jednak są pewne zasady, np. zasada trójpodziału, perspektywy, prostych linii, symetrii, kilku planów... Z drugiej strony, nawet na Fotoblogii pisaliśmy, kiedy warto te zasady łamać. O co więc chodzi? Aby móc łamać zasady, najpierw trzeba je dobrze poznać. Jest duża różnica między przypadkowym łamaniem zasad a łamaniem w konkretnym celu. Chodzi o celowość.

Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski
Źródło zdjęć: © © Michał Koralewski

Nie przestawaj się uczyć

W każdej dziedzinie zawsze trzeba się rozwijać. Kto stoi w miejscu, ten tak naprawdę się cofa. Fotografuj, oglądaj mnóstwo zdjęć i rozmawiaj z innymi fotografami.

Źródło zdjęć: © © [Corepics](http://pl.depositphotos.com/portfolio1006458.html)
Źródło zdjęć: © © [Corepics](http://pl.depositphotos.com/portfolio1006458.html)

Nie katuj swojego sprzętu

Pisałem już o zbyt przesadnym podejściu do sprzętu fotograficznego. Pamiętaj, że nie można też popadać w drugą skrajność, czyli zupełnie nie dbać o swój sprzęt. Aparat, obiektywy, lampa błyskowa – to wszystko sporo kosztuje, poświęciłeś pewnie wiele czasu, aby na to zarobić. Dbaj o nie – korzystaj z odpowiednich pokrowców, toreb czy plecaków fotograficznych, czyść regularnie, nie poniewieraj nonszalancko, rysując, gdzie popadnie.

Źródło zdjęć: © © Pixelistes / [Youtube](https://youtu.be/TBBCvqjdCE)
Źródło zdjęć: © © Pixelistes / [Youtube](https://youtu.be/TBBCvqjdCE)

Nie przestawaj fotografować

Chcąc się rozwijać, musisz ciągle fotografować. Przez słowo "ciągle" rozumiem codziennie. Żyć fotografią, patrzeć kadrami, żywić się obrazami. Noś aparat wszędzie, gdzie możesz. Fotografuj, kiedy się da, nawet jeśli są to zwykłe codzienne sprawy. Właśnie w takich sytuacjach często najtrudniej dostrzec coś ciekawego.

Nie porównuj się z innymi

Warto konsultować swoje prace z innymi fotografami, prosić o krytykę, ale też  konstruktywnie oceniać prace innych. Trzeba mieć dobrą motywację, którą mogą wywołać zdjęcia innego fotografa. Nie ma jednak sensu ślepe porównywanie się w celu bezsensownej rywalizacji. Miej pomysł na zdjęcia i rób swoje.

Źródło zdjęć: © © Jacek Sopotnicki
Źródło zdjęć: © © Jacek Sopotnicki

Nie podchodź zbyt luźno do zadań

Fotografujesz tandetny, nudny ślub, za który dostaniesz małe wynagrodzenie? Po raz kolejny wysyłają Cię na konferencję prasową lokalnego polityka? A może znowu masz tylko trzymać blendy przy dużej produkcji fotograficznej? Bez względu na to, co robisz, zawsze rób to na maksa.

Takie podejście zawsze w końcu przyniesie korzyść – nie tylko zostanie to zauważone, ale ty sam także wiele się nauczysz. A jeśli masz wymagających klientów i pozwolisz sobie na ich zlekceważenie, to może się to dla Ciebie źle skończyć.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.