Canon ma prawie połowę udziałów na rynku aparatów. Sony daleko w tyle

Canon ma prawie połowę udziałów na rynku aparatów. Sony daleko w tyle06.09.2023 14:20
Canon wciaż jest liderem runku sprzedaży aparatów.
Źródło zdjęć: © Licencjodawca

Zgodnie z najnowszym raportem Nikkei, Canon przoduje w sprzedaży aparatów. Sony jest na drugim miejscu, ale traci do lidera naprawdę sporo. W pierwszej piątce nie zobaczymy OM Digital Solutions ani Pentaxa. Rzućmy okiem na to, jak wygląda współczesny rynek fotograficzny.

Japoński magazyn biznesowy Nikkei Shimbun co roku publikuje różne raporty, pokazując udziały poszczególnych marek w ich branży. W przypadku rynku sprzedaży aparatów sprawa wygląda następująco: pierwszy jest Canon (46,5 proc.), później Sony (26,1 proc.), a na trzecim miejscu Nikon (11,7 proc.). Rzutem na taśmę na dalszych pozycjach załapały się marki Fujifilm (5,8 proc.) oraz Panasonic (4.2 proc.). Wygląda na to, że sprzęt OM Digital Solutions (ex-Olympus) oraz Pentaxa jest zbyt niszowy.

Procentowy udział różnych firm w rynku sprzedaży cyfrowych aparatów fotograficznych. , Źródło zdjęć: © Nikkei
Procentowy udział różnych firm w rynku sprzedaży cyfrowych aparatów fotograficznych.
Źródło zdjęć: © Nikkei

Warto podkreślić, że raporty z rynku azjatyckiego pod kątem elektroniki są bardzo istotne. To właśnie na ich podstawie można zaobserwować światowe trendy. Ekonomiści zwracają uwagę, że lwią część udziałów Canona stanowią konsumenci z Chin, którzy stale inwestują w aparaty kompaktowe i lustrzanki cyfrowe (tak, serio!). Pod kątem fotograficznym Sony uderza bardziej w profesjonalistów i twórców wideo. Nikon natomiast spóźnił się kilka lat temu z dobrymi rozwiązaniami, co widać w rankingu. Dobrych rokowań nie wróża również liczne problemy ze sprzętem, jak choćby odpadające uchwyty paska w Nikonie Z8 czy problemy z bagnetem.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Kamera solarna z akumulatorem w super cenie – recenzja Foscam B4

Jeśli weźmiemy pod uwagę jednostkową sprzedaż aparatów w segmencie bezlusterkowców, przepaść między Canonem a Sony wcale nie jest duża. Canon sprzedał w minionym roku 1,54 mln aparatów, zaś Sony 1,25 mln. Ten trend jednak pokazuje, że wieloletnia tradycja produkcji rozwiązań fotograficznych gra na korzyść Canona. Sony, mimo wykupienia rozwiązań technologicznych Konica Minolta oraz wprowadzania coraz bardziej interesujących nowinek, pozostaje za "czerwonymi". Tutaj warto dodać, że mimo tego, że Canon wyprzedza Sony pod kątem sprzedanych jednostek sprzętu, to właśnie Sony odnotowało zysk wyższy o blisko 60 mld jenów.

Procentowy udział różnych firm w rynku sprzedaży matryc światłoczułych., Źródło zdjęć: © Nikkei
Procentowy udział różnych firm w rynku sprzedaży matryc światłoczułych.
Źródło zdjęć: © Nikkei

Rzućmy jednak okiem na inną kategorię tego samego raportu, a mianowicie na rynek matryc światłoczułych CMOS. Pamiętacie słowa fotografów, że "przecież Sony robi matryce dla wszystkich, nawet innych firm fotograficznych"? Otóż coś w tym jest, ponieważ udział Sony w tej gałęzi to aż 47,9 proc. i 18,5 mln dolarów. Rok do roku ta firma zwiększyła swoją przewagę nad konkurencją o 3,2 proc. Co ciekawe, najbliższa konkurencja Sony na rynku matryc to znana koreańska firma Samsung Electronics, która ma 18,1 proc. udziałów.

Twarde dane mówią same za siebie. Fotografowie są przywiązani do Canona, a Sony wciąż przoduje w produkcji matryc. Niezmiennie od lat Nikon jest poza dwójką liderów i póki co nie zanosi się, by miało się to zmienić. Sukcesem "żółtych" i tak było wskoczenie na trzecie miejsce.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.