Jak rozpoznać twarze stworzone przez sztuczną inteligencję?

Jak rozpoznać twarze stworzone przez sztuczną inteligencję?28.02.2020 11:35

Rozpoznawanie twarzy to pikuś. Współczesne algorytmy pozwalają na generowanie twarzy dzięki ogromnym bazom danych m.in. z mediów społecznościowych. Mike Solomon, twórca aplikacji ”Judge Fake People” (ang. ”Oceń fałszywych ludzi”) tłumaczy, jak rozpoznać w internecie, który portret jest prawdziwy, a który jest wytworem sztucznej inteligencji.

Dosłownie chwilę temu pisałem o przypadku firmy Clearview AI, która zajmuje się rozpoznawaniem twarzy i nielegalnie gromadziła bazę danych na podstawie zdjęć z mediów społecznościowych. Oprócz systemów ”face recognition”, taka baza danych może służyć do generowania portretów przez algorytmy. Powstały już takie projekty, jak: This Person Does Not Exist, Icons8 czy generator NVidia.

W większości twarze tych ludzi na pierwszy rzut oka wyglądają jak prawdziwe. Jak się okazuje, sztuczne wizerunki da się rozpoznać po dokładnym przeanalizowaniu zdjęcia. Mówi o tym Mike Solomon, który stworzył aplikację, która rozpoznaje czy dana twarz na danym zdjęciu jest prawdziwa, czy jest wytworem sztucznej inteligencji.

[1/3]
[2/3]
[3/3]

Pierwszym, na co zwraca uwagę Mike jest problem z zębami. Często na grafikach twarzy pojawiają się nałożone na siebie zęby, które wyglądają jak jeden szeroki ząb. Podobno Tom Cruise cierpiał na taką przypadłość naprawdę, ale to dość rzadkie zjawisko. Innym przykładem mogą być zęby, które absolutnie do siebie nie pasują – kolorystycznie, kształtem i osadzeniem. Jasne, to też zdarza się w prawdziwym życiu, ale rzadko.

Jak to mówią: ”Diabeł tkwi w szczegółach”. I właśnie o nie się rozchodzi. Na twarzach generowanych przez sztuczną inteligencję występują detale, które w rzeczywistości by nie wystąpiły, jak niepasujące do siebie kolczyki u eleganckiej kobiety, lub ich dziwne wariacje. Oczywiście, że moda idzie do przodu, ale nie w tym kierunku.

[1/4]
[2/4]
[3/4]
[4/4]

Mike zwraca uwagę na występowanie dziwnych artefaktów, którym wypada się przyjrzeć. W podawanych przez niego przykładach są to czasem rzeczy imitujące mikrofony konferencyjne. Trzeba przyznać, że wyglądają one naprawdę nietypowo. Występują przy nich też inne artefakty, jak zniekształcenia i absurdalnie dziwnie tło.

Następnym przykładem może być zaburzona symetria niektórych przedmiotów, jak okulary korekcyjne, czy płatki uszu, które cudem zanikają na zdjęciach zrobionych en face. Ten błąd algorytmu prawdopodobnie już został wykryty i wyeliminowany, aczkolwiek jest dość istotny. Po raz kolejny ktoś może powiedzieć, że przecież nie każdy musi mieć symetryczne płatki uszu. I jasne, jest w tym prawda – sam znam takie osoby.

[1/9]
[2/9]
[3/9]
[4/9]
[5/9]
[6/9]
[7/9]
[8/9]
[9/9]

Co ciekawe – pojawił się już sposób na to, by uniknąć problemów z niesymetrycznymi płatkami uszu. Na wielu zdjęciach wygenerowanych przez SI, uszy nie są widoczne lub jest widoczne jedno z nich – kadr jest zrobiony pod kątem lub pojawiają się fryzury zasłaniające uszy.

Koniec końców – mimo tego, że algorytmy generowania sztucznego wizerunku są dość zaawansowane, to nie są doskonałe. Jeśli poświecicie chwilę, by przyjrzeć się zdjęciom, prawdopodobnie zorientujecie się, które z nich jest prawdziwe, a które nie.

Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.