Jak zrobić dobre zdjęcie na aukcje internetowe? Proste, tanie, domowe sposoby [wideoporadnik]

Jak zrobić dobre zdjęcie na aukcje internetowe? Proste, tanie, domowe sposoby [wideoporadnik]28.03.2017 10:10
Jakub Kaźmierczyk

Większości z nas zdarza się od czasu do czasu sprzedać coś w serwisach ogłoszeniowych i aukcyjnych. Jak jednak sprawić, żeby zdjęcia zachęciły potencjalnych klientów do wybrania naszej oferty? Tego dowiecie się z dzisiejszego wideoporadnika!

Na serwisy aukcyjne zaglądam naprawdę często. Szukam dość rzadkiego sprzętu, więc na szczęście nie spędzam długich godzin przed komputerem. Niestety, jakość wielu zdjęć, na które trafiam, jest naprawdę słaba. Przedmioty fotografowane są na tle bałaganu w domu, źródło światła to często mikroskopijny palnik wbudowanej lampy błyskowej, przez co na zdjęciach pojawiają się głębokie cienie, a wszystko wygląda niesamowicie płasko.

W dzisiejszym poradniku przygotowaliśmy dla Was 3 filmy o fotografii produktowej na potrzeby aukcji internetowych, w których wykorzystałem 3 różne ustawienia - od najbardziej podstawowego, opartego o smartfon i światło naturalne, po bardziej zaawansowane z profesjonalną lustrzanką i lampami studyjnymi.

  1. Smartfon i światło dzienne

Każdy z nas ma aparat w telefonie i jakieś okno w domu. To już połowa sukcesu. Do wykonania zdjęć produktowych wykorzystałem białą szybę, która leży na meblach pod telewizorem oraz białą ścianę za nią. Jeśli nie masz czegoś podobnego u siebie, z powodzeniem możesz skorzystać z białej kartki A3 lub nieco większego brystolu. Jeśli chciałbyś uzyskać efekt odbicia produktu, wystarczy, że położysz pod nim szybę, nawet taką wyciągniętą z ramki ze zdjęciem.

Jak ustawić smartfona? Tu oczywiście nie ma jednego, uniwersalnego zestawu parametrów, bo warunki mogą być różne, poza tym nie każdy smartfon ma taki sam interfejs. Ja akurat skorzystałem z Asusa ZenFone Zoom, który umożliwia ustawienie większości parametrów manualnie, a dodatkowo mogłem skorzystać 3-krotnego zoomu optycznego. Jeśli nie masz takich luksusów w swoim smartfonie, powinieneś przede wszystkim ustawić go na statywie, mniej więcej na wysokości produktu lub lekko ponad nim, a następnie delikatnie rozjaśnić fotografowaną scenę, używając korekty ekspozycji. W moim przypadku +0,6 EV wystarczyło, żeby białe tło było naprawdę białe, a czarny aparat miał widoczne wszystkie szczegóły.

Zdjęcie zrobione smartfonem Asus ZenFone Zoom przy wykorzystaniu światła dziennego
Zdjęcie zrobione smartfonem Asus ZenFone Zoom przy wykorzystaniu światła dziennego

W związku z tym, że okno miałem po prawej stronie aparatu, skorzystałem z małej blendy zrobionej z pianki modelarskiej i folii aluminiowej, a całą konstrukcję ustawiłem przy pomocy klipsa z marketu budowlanego. Dzięki tak prostemu ustawieniu zdjęcia produktowe, zrobione nawet przy pomocy smartfona, mogą wyglądać naprawdę dobrze!

Fotografia produktów na aukcje internetowe - smartfonem

  1. Podstawowy aparat i lampki biurkowe

Jeśli w Twoich zasobach masz lepszy aparat cyfrowy, warto z niego skorzystać! Mój kolejny zestaw oparłem o Olympusa E-PM2 z obiektywem 14-42 mm f/3.5-5.6 i lampki biurkowe z Ikei. Aparat kupowałem ponad 3 lata temu za około 1200 zł, ale to naprawdę dobry, podstawowy sprzęt. Lampki wyposażyłem w żarówki halogenowe o tej samej mocy 42 W.

Dlaczego halogeny, a nie rozwiązanie energooszczędne lub LED-owe? Przede wszystkim ze względu na stabilne, przewidywalne światło, brak migotania i bardzo dobre odwzorowanie barw. Inne żarówki mogłyby sprawić, że kolorystyka byłaby mocno zakłamana, poza tym za dwie żarówki zapłaciłem niespełna 8 zł.

Zdjęcie zrobione przy wykorzystaniu Olympusa E-PM2 i lampek biurkowych z Ikei
Zdjęcie zrobione przy wykorzystaniu Olympusa E-PM2 i lampek biurkowych z Ikei

Chcąc zmiękczyć światło użyłem zwykłej kalki technicznej, którą nakleiłem na klosze lamp, a wygodne ramiona lamp pozwoliły na precyzyjne ustawienie ich do oświetlenia aparatu. Jako tło, tym razem, wykorzystałem papier do plotera - to bardzo tanie, ale efektywne rozwiązanie. Aparat ustawiłem stabilnie na stole przed fotografowanym produktem, nacisnąłem spust migawki i gotowe! To, co również przydało mi się podczas fotografowania w tym ustawieniu, to wzornik szarości, który wykorzystałem w postprodukcji. Jednak światło halogenowe jest znacznie cieplejsze niż dzienne, więc musiałem wskazać aparatowi, w jaki sposób ma interpretować kolorystykę.

Fotografia produktów na aukcje internetowe - bezlusterkowcem

  1. Dobra lustrzanka, lampy studyjne i komputer z aplikacją do tetheringu

Wielu fotografów korzysta z aparatów z wyższej półki, a praca z lampami błyskowymi nie kryje żadnych tajemnic. W tym ustawieniu skorzystałem z Canona EOS-5D Mark III z obiektywem 24-70 mm f/2.8 L II, dwóch lamp Profoto B1 i jednej Quantuum R+300. Do tego, aby mieć podgląd kadru na żywo, jak również móc dokładnie obejrzeć zdjęcia na ekranie komputera, skorzystałem z aplikacji EOS Utility.

Podczas zdjęć z lustrzanką wykorzystałem laptopa Asus ZenBook UX305, który przydał się do podglądu zdjęć na żywo
Podczas zdjęć z lustrzanką wykorzystałem laptopa Asus ZenBook UX305, który przydał się do podglądu zdjęć na żywo

Zainstalowałem ją na ostatnio opisywanym Asusie ZenBook UX 305. Komputer jest mały i lekki, więc bez problemu znalazło się dla niego miejsce na stole do fotografowania, a wyświetlacz oferujący rozdzielczość Full HD pozwolił na wygodne rozmieszczenie okien na sporej przestrzeni roboczej. Dodatkowym plusem tego rozwiązania jest fakt, że zdjęcia od razu lądują na komputerze, więc od razu możemy zabrać się za ich postprodukcję.

Zdjęcie zrobione przy wykorzystaniu Canona EOS-5D Mark II i trzema lampami studyjnymi
Zdjęcie zrobione przy wykorzystaniu Canona EOS-5D Mark II i trzema lampami studyjnymi

Tu za tło również posłużył papier do plotera, ale pod aparat położyłem białą szybę. Ją też upolowałem kiedyś w Ikei. Równie dobrze może to być mleczne lub przeźroczyste pleksi. Dzięki niemu zdjęcie nabierze głębi przez delikatne odbicie produktu. Jeśli chodzi o ustawienie lamp - na dwie główne nałożyłem białe parasolki o średnicy 85 cm. Dzięki temu światło było miękkie i równomiernie oświetliło produkt. Na trzecią lampę nałożyłem wrota i strumień światła skierowałem na tło. Dzięki temu tło było idealnie białe, a wrota sprawiły że światło nie trafiło bezpośrednio na fotografowany aparat.

Fotografia produktów na aukcje internetowe - lustrzanką cyfrową

Na koniec

Jak widzisz, fotografia produktowa na potrzeby aukcji internetowych to nic trudnego. Obecnie panuje trend do fotografowania na białym tle, żeby jak najwierniej pokazać to, co chcemy sprzedać. Dobre zdjęcia można zrobić nawet przy pomocy smartfona i światła dziennego, a kolejne poziomy zależą już tylko od Ciebie i posiadanego sprzętu.

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Szanowna Użytkowniczko! Szanowny Użytkowniku!
×
Aby dalej móc dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne i udostępniać coraz lepsze usługi, potrzebujemy zgody na dopasowanie treści marketingowych do Twojego zachowania. Twoje dane są u nas bezpieczne, a zgodę możesz wycofać w każdej chwili na podstronie polityka prywatności.

Kliknij "PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub na symbol "X" w górnym rogu tej planszy, jeżeli zgadzasz się na przetwarzanie przez Wirtualną Polskę i naszych Zaufanych Partnerów Twoich danych osobowych, zbieranych w ramach korzystania przez Ciebie z usług, portali i serwisów internetowych Wirtualnej Polski (w tym danych zapisywanych w plikach cookies) w celach marketingowych realizowanych na zlecenie naszych Zaufanych Partnerów. Jeśli nie zgadzasz się na przetwarzanie Twoich danych osobowych skorzystaj z ustawień w polityce prywatności. Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać zmieniając ustawienia w polityce prywatności (w której znajdziesz odpowiedzi na wszystkie pytania związane z przetwarzaniem Twoich danych osobowych).

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 (określane jako "RODO"). W związku z tym chcielibyśmy poinformować o przetwarzaniu Twoich danych oraz zasadach, na jakich odbywa się to po dniu 25 maja 2018 roku.

Kto będzie administratorem Twoich danych?

Administratorami Twoich danych będzie Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, oraz pozostałe spółki z grupy Wirtualna Polska, jak również nasi Zaufani Partnerzy, z którymi stale współpracujemy. Szczegółowe informacje dotyczące administratorów znajdują się w polityce prywatności.

O jakich danych mówimy?

Chodzi o dane osobowe, które są zbierane w ramach korzystania przez Ciebie z naszych usług, portali i serwisów internetowych udostępnianych przez Wirtualną Polskę, w tym zapisywanych w plikach cookies, które są instalowane na naszych stronach przez Wirtualną Polskę oraz naszych Zaufanych Partnerów.

Dlaczego chcemy przetwarzać Twoje dane?

Przetwarzamy je dostarczać coraz lepsze materiały redakcyjne, dopasować ich tematykę do Twoich zainteresowań, tworzyć portale i serwisy internetowe, z których będziesz korzystać z przyjemnością, zapewniać większe bezpieczeństwo usług, udoskonalać nasze usługi i maksymalnie dopasować je do Twoich zainteresowań, pokazywać reklamy dopasowane do Twoich potrzeb. Szczegółowe informacje dotyczące celów przetwarzania Twoich danych znajdują się w polityce prywatności.

Komu możemy przekazać dane?

Twoje dane możemy przekazywać podmiotom przetwarzającym je na nasze zlecenie oraz podmiotom uprawnionym do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa – oczywiście tylko, gdy wystąpią z żądaniem w oparciu o stosowną podstawę prawną.

Jakie masz prawa w stosunku do Twoich danych?

Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych. Możesz wycofać zgodę na przetwarzanie, zgłosić sprzeciw oraz skorzystać z innych praw wymienionych szczegółowo w polityce prywatności.

Jakie są podstawy prawne przetwarzania Twoich danych?

Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych w celu świadczenia usług jest niezbędność do wykonania umów o ich świadczenie (tymi umowami są zazwyczaj regulaminy). Podstawą prawną przetwarzania danych w celu pomiarów statystycznych i marketingu własnego administratorów jest tzw. uzasadniony interes administratora. Przetwarzanie Twoich danych w celach marketingowych realizowanych przez Wirtualną Polskę na zlecenie Zaufanych Partnerów i bezpośrednio przez Zaufanych Partnerów będzie odbywać się na podstawie Twojej dobrowolnej zgody.