Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 

Panasonic to typowy przedstawiciel aparatów ultrazoom z matrycą 1/2.3”, który jednak został wzbogacony o szereg interesujących funkcji, takich jak filmy 4K, Post Focus (zmiana punktu ostrości po wykonaniu zdjęcia) czy 4K Photo (zdjęcia z filmów 4K). Przede wszystkim jednak zwraca uwagę obiektywem o ekwiwalencie ogniskowej 25-600 mm ze stałym światłem f/2.8.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 1
Jakub Kaźmierczyk

Opis i specyfikacja

Rynek kompaktów w ostatnich latach bardzo się zmienił. Kiedyś półki marketów wręcz uginały się od aparatów kosztujących między 300 a 1000 zł, które z grubsza były takie same - wszystkie wyposażone w niewielkie matryce i niemały zoom. Jednak w ostatnim czasie producenci zaczęli rezygnować z produkcji aparatów z niższej półki, a zostawili w ofercie aparaty, które wyróżniają się specjalnymi właściwościami, takimi jak duży zoom, wytrzymała obudowa czy większa matryca - przynajmniej 1/1.7”. Dziś w nasze ręce trafił kompakt z niewielką matrycą, ale naprawdę potężnym, jasnym zoomem. Jak wypadł w naszym teście?

Konkurentami będą przede wszystkim podobne konstrukcje, czyli spore aparaty z jeszcze większym zoomem. Zaliczymy do nich Nikona P900, P610, Sony HX400, HX90, Canon SX60 HS, a także aparaty z wyższej półki - Olympus Stylus 1s, Panasonic FZ100) czy Sony RX10. W tym segmencie na prawdę jest z czego wybierać.

Budowa i obsługa

Panasonic Lumix FZ300 wygląda jak typowy przedstawiciel rodziny ultrazoomów. Masywna obudowa, wyraźnie zaznaczony grip, a przede wszystkim duży obiektyw, który dominuje cały korpus. Wykonany jest z solidnego tworzywa, pokrytego przyjemną w dotyku gumą w miejscu styku z dłonią. Obudowa obiektywu wykonana jest z metalu. Aparat jest wykonany naprawdę solidnie. Zanim otrzymałem go do testów, obawiałem się, że będzie on podobny pod względem wykonania do Nikona P900, który wygląda solidnie, ale po wzięciu do go rąk, takie wrażenie mija. Tu naprawdę ciężko się do czegoś przyczepić. Aparat waży 691 gramów, więc w codziennym fotografowaniu nie powinien ciążyć na szyi.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 2

Na aparacie znajdziemy wiele elementów sterujących i przycisków programowalnych. Przyjrzyjmy się im bliżej. Na górnej ścianie aparatu umieszczono koło nastaw zespolone z włącznikiem aparatu, duże koło nastaw, dwa przyciski funkcyjne, przycisk nagrywania wideo oraz spust migawki opleciony dźwignią zoomu. Nie zabrakło również gorącej stopki i wbudowanej lampy błyskowej. Na samym obiektywie również znajdziemy elementy sterujące - drugi przełącznik zoomu, programowalne koło nastaw oraz włącznik macro. Co ważne, programowalne koło nastaw służy przede wszystkim do zmiany ostrości w trybie manualnym, ale może również odpowiadać za zmianę przysłony. Koło nie ma żadnego skoku, więc ręczne ustawianie ostrości jest naprawdę wygodne.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 3

Na tylnej ścianie znajdziemy przede wszystkim 3-calowy, odchylany, dotykowy ekran o rozdzielczości 1,04 mln punktów. Dodatkowo nad nim umieszczono spory wizjer o rozdzielczości 1,44 mln punktów. Mocno wysunięty poza obudowę sprawia, że korzystanie z niego jest naprawdę wygodne. Prócz ekranów umieszczono przełącznik trybów AF, przycisk blokady ekspozycji, 4-kierunkowy nawigator z przypisanymi funkcjami do poszczególnych przycisków, a także dwa dodatkowe przyciski funkcyjne.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 4

Pod zaślepkami znajdziemy gniazda HDMI, wężyka spustowego, USB, a także gniazdo mikrofonowe jack. Slot kart SD umieszczono przy baterii - na dole obudowy. Bateria wystarcza na zrobienie około 400 zdjęć.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 5

Tak, jak wspomniałem wcześniej - na obudowie króluje spory obiektyw Leica. Jego ekwiwalent ogniskowych wynosi 25-600 mm, ze stałym światłem f/2.8 i stabilizacją, co należy uznać za bardzo dobry wynik.

Obsługa

Panasonic Lumix FZ300 jest bardzo wygodny w obsłudze. Spore wymiary aparatu pozwoliły na umieszczenie wielu elementów sterujących bezpośrednio na obudowie, a także czterech przycisków funkcyjnych. Szkoda, że nie zdecydowano się na umieszczenie klasycznego, drugiego koła nastaw w okolicach spustu migawki, choć możliwość zaprogramowania tarczy umieszczonej na obiektywie rekompensuje tę niedogodność.

Na plus należy policzyć szybko działający zoom - od szerokiego kąta do położenia tele, zmiana ogniskowej trwa niespełna 3 sekundy, przy czym należy pamiętać, że krotność zoomu to aż x24.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 6

Wszystkie przyciski i elementy sterujące działają z dobrym skokiem i oporem. Dodatkowo mamy możliwość zaprogramowania kolejnych 5 wirtualnych przycisków funkcyjnych, dostępnych na ekranie dotykowym. Tu Panasonic nie zawiódł, bo aparaty tej firmy mają jedne z najlepszych na rynku możliwości personalizacji.

Podobnie jak w przypadku aparatów Sony, przed rozpoczęciem fotografowania, dobrze jest spędzić z aparatem kilkadziesiąt minut i przypisać odpowiednie funkcje do przycisków.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 7

Warto wspomnieć o bardzo wygodnej możliwości zmiany punktów AF podczas fotografowania z użyciem wizjera. Nieaktywny ekran zmienia się w swego rodzaju touchpad, na którym możemy zmieniać wybrane punkty/strefy AF nie odrywając oka od wizjera. Tę funkcję Panasonic ma już od dawna w swoich aparatach i dziwię się, że mocniej tego nie komunikuje. Olympus niedawno wprowadził taką możliwość w modelu E-M10 Mark II.

Menu

Główne menu jest bardzo prosto zaprojektowane. Podzielone jest na 4 główne zakładki w lewej części ekranu. Na środku pojawiają się dane funkcje w różnej liczbie kart - ich liczba podana jest w prawej części ekranu. Dodatkowo objaśnienia poszczególnych funkcji wyświetlane są na górze ekranu. Co ważne, menu jest dobrze przetłumaczone i jasno opisane. Mamy również możliwość obsługi dotykiem, co również jest wygodne oraz menu podręczne (Q.Menu), które dodatkowo można zaprogramować według własnych upodobań. W nim zmienimy m.in. jakość i styl zdjęć, tryb pomiaru światła czy funkcje AF. Możliwości personalizacji jest naprawdę dużo.

  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 8
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 9
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 10
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 11
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 12
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 13
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 14
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 15
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 16
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 17
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 18
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 19
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 20
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 21
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 22
[1/15] Źródło zdjęć: |

Fotografowanie i filmy w praktyce

Czas spędzony z FZ300 oceniam bardzo pozytywnie. Aparat szybko się włącza, chętnie reaguje na wszystkie zmiany parametrów, a bogate możliwości personalizacji bardzo ułatwiają jego obsługę. Na plus należy policzyć dobry, duży wizjer, a także porządny, dotykowy ekran. Ciężko znaleźć słabsze punkty całej konstrukcji - wszystko jest na swoim miejscu, a wykonanie aparatu jest naprawdę dobre.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 23

Szybkość i wydajność

Aparat jest naprawdę szybki - pierwsze zdjęcie zrobimy już po niespełna dwóch sekundach, a należy pamiętać, że aparat musi wysunąć jeszcze spory obiektyw z obudowy. Wszystkie funkcje zmieniane są w momencie wciśnięcia odpowiedniego przycisku, aparat się nie zawiesza, nie spowalnia - działa szybko. Szybkość wykonywania zdjęć seryjnych wynosi 12 kl./s. Zapisując serię JPG, aparat zwalnia dopiero po zapisaniu około 100 zdjęć, natomiast decydując się na zapis RAW/RAW+JPG, aparat zwalnia po 2-sekundowej serii. Bufor jest szybko opróżniany, a aparat jest w pełni użyteczny, prócz możliwości oglądania zdjęć, zaraz po wykonaniu serii.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 24

Ważna jest również możliwość szybkiego wykonywania zdjęć w trybie pojedynczym. Tu również FZ300 nie ma się czego wstydzić. Naciskając szybko spust migawki, jesteśmy w stanie osiągnąć wynik na poziomie 3-4 kl./s.

Autofokus

Aparaty Panasonica wyposażone są w system DFD (Depth From Defocus), gdzie aparat ma zaprogramowane dane o ostrości i nieostrości dla wszystkich ogniskowych, co pozwala na błyskawiczne określenie kierunku przesunięcia soczewek w celu ustawienia ostrości. Brzmi to zawile, natomiast sprowadza się to do naprawdę szybkiego i celnego ustawienia ostrości. Cały system bazuje na detekcji kontrastu. W większości sytuacji ostrość ustawiana jest w mgnieniu oka, co ważne - nawet dla długich ogniskowych. W przypadku gorszych warunków oświetleniowych układ wspomagany jest diodą LED i w większości przypadków ostrość ustawiana jest w czasie nie dłuższym niż sekunda.

Aparat świetnie rozpoznaje również twarze i oczy. Dzięki temu przy fotografowaniu osób nie ma problemu ze złym doborem punktów AF. Na plus należy również policzyć funkcję opisaną w poprzednim rozdziale - wybór przy pomocy ekranu dotykowego w momencie, gdy fotografujemy przy użyciu wizjera. Za całość FZ300 dostaje duży plus.

Filmy

Panasonic Lumix FZ300 oferuje bogate funkcje filmowe, szczególnie jak na aparat z tak małą matrycą. Filmy nagrywane są w rozdzielczości 4K z bitrate 100 Mbps, z szybkością 24 i 25 kl./s. Resztę trybów zapisu umieściłem w tabeli poniżej.

W dobrych warunkach oświetleniowych filmy są dobrej jakości, szczególnie patrząc przez pryzmat tak małej matrycy. Filmy są ostre i pełne szczegółów. Podczas zmiany ogniskowej, w okolicach 300-400 mm, następuje przeskok stabilizacji - z podobnym zachowaniem miałem do czynienia w aparatach Sony - RX10 Mark II i HX90. Na filmach widoczny jest efekt rolling shutter, choć głównie na dłuższych ogniskowych.

Dodatkowo mamy możliwość użycia trybu barwnego Cine-D, który obniża kontrast i nasycenie, co ma ułatwić późniejszą postprodukcję materiału. Rzeczywiście - film wygląda na bardziej surowy, natomiast tryby S-Log2/3 w Sony czy V-Log w GH4 są znacznie bardziej surowe.

Podczas filmowania możemy korzystać z 5-osiowej stabilizacji, która działa bardzo dobrze, szczególnie przy statecznych ujęciach. Stabilizacja działa bardziej wydajnie przy korzystaniu z mniejszej rozdzielczości Full HD - wtedy optyczna stabilizacja wspomagana jest przez stabilizację cyfrową. Nawet korzystając z ogniskowej 600 mm obraz jest stabilny. Podczas filmowania z ręki, kiedy idziemy z aparatem, stabilizacja działa dość dobrze, choć nie stabilizuje obrazu tak dobrze, jak układy znane z Olympusa OM-D E-M5 Mark II czy Sony RX10 Mark II.

Warto wspomnieć również o funkcjach slow motion. Przy ograniczeniu wielkości plików do HD 720p mamy możliwość nagrywania z prędkością 100 kl./s, a w VGA do 200 kl./s. Na plus należy policzyć również gniazdo mikrofonu.

Ogólnie rzecz biorąc, Panasonic nie zawiódł na polu filmowym. Bogate funkcje, wysoki bitrate i dobra jakość obrazu, to zdecydowane plusy FZ300.

Funkcje dodatkowe

W Panasonicu zastosowano szereg dodatkowych funkcji. Mamy możliwość skorzystania z połączenia Wi-Fi. Z poziomu urządzeń mobilnych możemy zmieniać zdecydowaną większość parametrów, w tym styl zdjęć czy włączać funkcję Post Focus. Co ważne, łącząc aparat przez Wi-Fi ze smartfonem, wszystkie funkcje możemy zmieniać również z poziomu aparatu. Ciekawą funkcją jest również detektor podskoku - to może przydać się, kiedy chcemy zrobić ciekawe zdjęcia z podróży, skacząc np. pod wieżą Eiffla.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 25
Zrzut ekranu aplikacji obsługującej aparat

Warto również zwrócić uwagę na funkcję 4K Photo i Post Focus. Opisałem je w odrębnym artykule, więc nie będę powielał opisu w teście.

Szumy

Panasonic Lumix FZ300 został wyposażony w matrycę MOS o rozdzielczości 12 megapikseli. Za obróbkę obrazu odpowiada procesor Venus Engine. Sensor pracuje w zakresie ogniskowych ISO 100-6400.

Ilość szumów jest charakterystyczna dla matryc tej wielkości - nie możemy spodziewać się rewelacyjnej jakości. Dobrze, że producent umożliwił zapis plików RAW, bo algorytmy odszumiające pliki JPG w aparacie radzą sobie niezbyt dobrze, algorytm Adobe odszumia zdjęcia znacznie lepiej.

Zdjęcia dobrej jakości uzyskamy do ISO 400. ISO 800 i 1600 prezentują się znacznie gorzej, ale nadal są to czułości, których możemy użyć w niektórych sytuacjach. ISO 3200 i 6400 bardzo mocno degradują jakość obrazu, więc ogranicznik Auto-ISO polecałbym ustawić na 1600.

  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 26
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 27
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 28
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 29
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 30
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 31
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 32
[1/7] Źródło zdjęć: |

Szczegóły

Detale są reprodukowane nadzwyczaj dobrze, choć należy pamiętać, że zdjęcia mają rozdzielczość 12 megapikseli. Najlepszą jakość uzyskamy do ISO 400, natomiast mocny spadek detali zaobserwujemy dopiero przy ISO 3200.

  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 33
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 34
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 35
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 36
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 37
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 38
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 39
[1/7] Źródło zdjęć: |

Szumy i detale w praktyce

  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 40
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 41
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 42
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 43
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 44
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 45
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 46
[1/7] Źródło zdjęć: |

Test plików RAW

Tu pokazujemy jakie wyglądają pliki RAW z przywróconymi szczegółami z jasnych i ciemnych partii zdjęć. (Adobe Lightroom CC 2015, shadows +100, highlights -100)

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 47
Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 47
Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 48
Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 48

Zdjęcia przykładowe

Wszystkie zdjęcia zostały zrobione w formacie RAW i wywołane w Adobe Lightroom CC 2015 przy standardowych ustawieniach.

  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 49
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 50
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 51
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 52
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 53
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 54
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 55
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 56
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 57
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 58
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 59
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 60
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 61
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 62
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 63
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 64
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 65
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 66
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 67
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 68
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 69
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 70
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 71
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 72
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 73
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 74
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 75
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 76
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 77
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 78
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 79
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 80
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 81
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 82
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 83
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 84
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 85
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 86
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 87
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 88
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 89
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 90
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 91
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 92
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 93
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 94
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 95
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 96
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 97
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 98
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 99
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 100
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 101
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 102
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 103
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 104
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 105
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 106
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 107
  • Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 108
[1/60] Źródło zdjęć: |

Podsumowanie

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 109

Co nam się podoba

Podoba mi się przede wszystkim dopracowanie aparatu jako całości. Jest dobrze wykonany, szybki, wygodny w obsłudze. Na plus należy również policzyć jasny, długi obiektyw, dobrą stabilizację i rozwinięte funkcje filmowe. Warto również zwrócić uwagę na funkcje dodatkowe, takie jak 4K Photo czy Post Focus, a także bardzo sprawny układ AF.

Co nam się nie podoba

Największym mankamentem aparatu jest niewielka matryca o przeciętnych osiągach, choć typowych dla tego typu konstrukcji. Obiektyw też jest niezbyt ostry, szczególnie przy dłuższych ogniskowych.

Werdykt

Panasonic Lumix FZ300 to przemyślana, dobrze zaprojektowana konstrukcja. Podczas testów ciężko było dopatrzeć się słabszych stron, szczególnie w wykonaniu i obsłudze. Aparat przypadnie do gustu osobom, które podróżują i szukają jednego, uniwersalnego aparatu o dużym zakresie zoomu, ze stałym światłem. Trzeba jednak być świadomym ograniczeń matrycy 1/2.3”, która powyżej ISO 400 oferuje przeciętną jakość, a uzyskanie małej głębi ostrości jest znacznie trudniejsze, niż w przypadku aparatów z większymi sensorami. Znając jednak te ograniczenia, aparat sprawdzi się w 100%. Cena około 2300 zł nie jest niska, ale biorąc pod uwagę całość - dobrze skalkulowana.

Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 110
Panasonic Lumix FZ300 - test aparatu z ogniskową 600 mm, światłem f/2.8 i filmami 4K 111
Źródło artykułu: WP Fotoblogia

Wybrane dla Ciebie

Gang fok przegania rekina. U wybrzeży Afryki foki dały popis współpracy
Gang fok przegania rekina. U wybrzeży Afryki foki dały popis współpracy
Nie uwierzysz na co patrzysz. Polacy w ścisłej czołówce takich zdjęć
Nie uwierzysz na co patrzysz. Polacy w ścisłej czołówce takich zdjęć
Niesamowity kadr przedstawiający pradawny gatunek skorupiaka wygrał prestiżowy konkurs
Niesamowity kadr przedstawiający pradawny gatunek skorupiaka wygrał prestiżowy konkurs
Ekstremalnie rzadki aparat został sprzedany za 3,5 mln euro. Wyprodukowano go 100 lat temu
Ekstremalnie rzadki aparat został sprzedany za 3,5 mln euro. Wyprodukowano go 100 lat temu
Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
Kary za zdjęcia dzieci. Konsekwencje dla rodziców we Francji
Rekin gonił cień drona. Zachowywał się, jak kot goniący zajączka
Rekin gonił cień drona. Zachowywał się, jak kot goniący zajączka
Brutalny atak jelenia na zdjęciu. Fotograf przestrzega turystów
Brutalny atak jelenia na zdjęciu. Fotograf przestrzega turystów
Widziałeś film z Hanksem? Aktor ostrzega przed oszustwem
Widziałeś film z Hanksem? Aktor ostrzega przed oszustwem
Perseidy, Droga Mleczna i świecące glony naraz. Oto zdjęcie jedno na milion
Perseidy, Droga Mleczna i świecące glony naraz. Oto zdjęcie jedno na milion
Meta wykorzystała publiczne zdjęcia z Facebooka i Instagrama do trenowania AI
Meta wykorzystała publiczne zdjęcia z Facebooka i Instagrama do trenowania AI
Prawdziwy skarb fotograficzny. Te zabytkowe aparaty nie zrobiły ani jednego zdjęcia
Prawdziwy skarb fotograficzny. Te zabytkowe aparaty nie zrobiły ani jednego zdjęcia
Tragedia podczas wycieczki. Kobieta spadła z urwiska robiąc selfie
Tragedia podczas wycieczki. Kobieta spadła z urwiska robiąc selfie