World Press Photo 2020: Przegląd aparatów wykorzystanych w konkursie
Konkurs World Press Photo 2020 doczekał się swojego rozwiązania. Polak Tomek Kaczor z ”Gazety Wyborczej” zdobył pierwsze miejsce w kategorii ”Portret”. Jeśli jesteście ciekawi, jakiego aparatu użył, podobnie jak inni nagrodzeni fotografowie, zapraszam do artykuł.
20.04.2020 | aktual.: 20.04.2020 08:23
Co roku zwracamy uwagę na zestawienie marek aparatów i konkretnych modeli (zarówno lustrzanek i bezlusterkowców), którymi zostały wykonane nagrodzone na World Press Photo zdjęcia. W tym roku oprócz popularnych korpusów marek Canon, Nikon i Fujifilm, pojawiły się również dronowe DJI, jak również średnioformatowe aparaty Mamiya i Hasselblad.
Patrząc na zestawienie producentów sprzętu, w tym roku po raz kolejny zaciekła walka o popularność toczyła się między Canonem i Nikonem. Pierwsza marka jednak wygrywa w tym zestawieniu z wynikiem 38,1 proc. (46 proc. w zeszłym roku), natomiast druga była aż 12 proc. w tym, osiągając popularność na poziomie 26,2 proc. Co ciekawe – wykorzystanie aparatów Fujifilm wzrosło z 10 proc. w 2019 roku do 16 proc. na World Press Photo 2020. Na kolejnym miejscu plasuje się Sony z wynikiem 7,1 proc. Drony DJI są następne, a ich popularność wyniosła 4,8 proc. Leica, Mamiya i Hasselblad mają po równo 2,4 proc.
W World Press Photo 2020 najwięcej nagrodzonych materiałów zostało wykonanych aparatem Canon EOS 5D Mark IV (9), następne w kolejce są ex aequo Nikon D5 oraz Canon EOS 5D Mark III. Dalej znajdziemy Fujifilm X-Pro2 (3), Fujifilm X100T (2), DJI Phantom 4 (2), Sony A7R III (2), Nikon D4 (1), Canon EOS 1-D X Mark II (1) oraz Canon EOS 5DS R (1).
Łącznie aż 64,3 proc. zdjęć na tegorocznej edycji World Press Photo zostało wykonane lustrzankami, 23,7 proc. bezlusterkowcami, a 12 proc. innymi typami aparatów. Ten wykres pokazuje, że popularność bezlusterkowców wśród profesjonalnych fotoreporterów rośnie. W zeszłym toku odsetek wykorzystania aparatów pozbawionych lustra w tym prestiżowym konkursie fotografii prasowej wynosił zaledwie 4,4 proc.
Jeśli chodzi o kwestię wielkości matrycy – cały czas znacznie przeważają sensory pełnoklatkowe (73,8 proc). Korpusy z matrycą APS-C stanowią 16,7 proc. całości, średnie formaty i inne mają po równo 4,7 proc.