Zadbaj o swoje dziecko. Tak media społecznościowe pompują negatywne emocje

Zadbaj o swoje dziecko. Tak media społecznościowe pompują negatywne emocje

Zadbaj o swoje dziecko. Tak media społecznościowe pompują negatywne emocje
Marcin Watemborski
06.05.2022 08:29, aktualizacja: 26.07.2022 13:18

"Nie powiedziałabyś tego swojej córce, ale i tak słyszy to w internecie codziennie" – tak firma Dove zwraca się do matek w kontekście szkodliwości mediów społecznościowych. Ta ważna kampania powinna zainteresować każdego rodzica.

Media społecznościowe zmieniły się kompletnie od początku ich powstania. Instagram już nie jest cyfrowym pamiętnikiem dla znajomych, a Facebook już dawno zapomniał o tym, że służył do komunikowania się z osobami z tej samej uczelni czy okolicy. Niemal wszystkie social media są teraz platformami sprzedażowymi, gdzie influencerzy promują mnóstwo różnych produktów i wywołują w odbiorcach uczucie bycia gorszymi.

O negatywnym wpływie Instagrama pisaliśmy wielokrotnie, a nawet zasięgnęliśmy opinii socjolożki oraz psycholożki. Obie naukowczynie wyjaśniły sposób, w jaki działają media społecznościowe i zwróciły uwagę na mechanizm porównywania i jego funkcjonowanie. Nie zabrakło też rad na temat tego, jak uniknąć negatywnych skutków korzystania z social mediów.

Toxic Influence: A Dove Film | Dove Self-Esteem Project

Firma Dove postanowiła pokazać w bardzo dosadny sposób wpływ komunikatów płynących od influencerów do dzieci w kampanii #detoxyourfeed. Na fotelach przed wielkim ekranem zostały posadzone mamy i ich córki. Pierwsze z nich uważały, że social media nie mają wpływu na ich dzieci, te również uważały, że tak jest. Głos spoza kadru poprosił o rozpoczęcie przeglądania treści na smartfonie.

Zostały tam wyświetlane materiały z poradami dotyczącymi pielęgnacji urody, które są bardzo popularne wśród młodzieży. Z czasem zrobiło się znacznie ciekawiej. Dzięki technologii deep fake, na filmach zaczęły pojawiać się matki dziewczynek, które wyglądają, jakby wstrzykiwały sobie botoks czy używały przeróżnych kosmetyków, a nawet unikały jedzenia, by schudnąć. Oczywiście wszystko było sfingowane za sprawą sztucznej inteligencji.

Zarówno matki jak i córki były zszokowane tym widokiem. Te filmy wyglądają jak prawdziwe, co udowadnia, jak zaawansowana jest dzisiejsza technologia pozwalająca stworzyć takie materiały. Wystarczy do tego kilka zdjęć i odpowiedni program, a przed naszymi oczami pojawi się twarz, którą znamy w sytuacji, która nigdy nie wystąpiła.

Kampania #detoxyourfeed ma na celu dodatnie otuchy młodym kobietom i uświadomienie im, że media społecznościowe to jedno wielkie kłamstwo i na podstawie wywoływania w nich negatywnych odczuć, mają za zadanie za wszelką cenę sprzedać im produkt. Algorytmy social mediów są bardzo okrutne i mimo tego, że nie karmimy ich poszukiwaniem treści dotyczących piękna czy pielęgnacji i tak nas dotkną. W tej bitwie liczą się pieniądze, a nie ludzie, co dosadnie potwierdziło śledztwo Wall Street Journal dotyczące Instagrama.

Daniel Fisher odpowiadający za kampanię Dove wierzy w to, że cała akcja jeszcze bardziej nagłośni problem wystawiania dzieci na negatywne działanie influencerów i uzmysłowi rodzicom, że nie można tego bagatelizować. Problemy psychiczne wywołane przez media społecznościowe są bardzo dotkliwe i mogą prowadzić nawet do targnięcia się na własne życie.

Marcin Watemborski, redaktor prowadzący Fotoblogii

Źródło artykułu:WP Fotoblogia
Oceń jakość naszego artykułuTwoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)